‘Loonstrookje heeft een imagoprobleem’

Werknemers vinden het belangrijk dat hun loonberekening klopt, maar aan de loonstrook wordt door zowel de werknemer als de werkgever weinig aandacht besteed. 60% van de werknemers kijkt niet regelmatig naar het loonstrookje en een derde van de medewerkers begrijpt het strookje niet.

Dat blijkt onderzoek dat Afas Software en HR-kiosk.nl hebben gehouden. De loonstrook kan volgens Afas juist een waardevol communicatiemiddel zijn als deze hier en daar wordt aangepast, zegt Bas van der Veldt van Afas. ‘Door de overvloed aan informatie wordt vaak alleen het uitbetaalde bedrag gecontroleerd, terwijl er wel degelijk andere relevante  gegevens op staan.

 

‘De loonstrook is al vereenvoudigd met de introductie van het uniforme loonbegrip begin dit jaar, maar nog steeds worden medewerkers vaak geen wijs uit wat er precies staat.’ De manier waarop het gepresenteerd wordt, kan volgens Van der Veldt veel beter.
In het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder bijna 150 HR-managers, blijkt dat HR-afdelingen veel tijd kwijt zijn met het beantwoorden van vragen over de loonstrook. Meer dan de helft van de ondervraagde HR-managers zegt dat ze hier juist minder tijd aan willen besteden. De bijbehorende verzoeken om een voorschot of een lening, overwerken, vakantiedagen in geld uitbetaald willen krijgen en loonbeslagen bezorgt de salarisadministratie extra werk.
Het vereenvoudigen van de loonstrook en het toevoegen van extra informatie kan de financiële bewustwording van medewerkers vergroten, waardoor het aantal vragen van medewerkers afneemt en de kans op schulden in de toekomst wellicht afneemt, zegt Van der Veldt.