Extra controlevragen bij Belastingtelefoon

Vanaf 1 juni 2015 zal de medewerker van de Belastingtelefoon uit veiligheidsoverweging meer controlevragen stellen om vast te stellen dat het juiste persoon de gegevens ontvangt. Deze regel geldt voor nu slechts nog voor ondernemers en belastingconsulenten echter worden particulieren nog niet uitgesloten van deze nieuwe regel.

Door criminaliteit en de handigheid in het achterhalen van privacygevoelige gegevens wil de Belastingdienst met deze maatregel voorkomen dat dergelijke persoonlijke informatie bij een verkeerd persoon uitkomt.

Aan intermediairs of belastingconsulenten zullen een aantal extra vragen gesteld worden over de cliƫnt, bijvoorbeeld de hoogte van de aanslag waarover wordt gebeld, of de datum van de laatst ingediende aangifte.

Neemt u als ondernemer contact op met de Belastingtelefoon dan moet u straks de laatste 3 cijfers van uw gebruikersnaam voor het inloggen op de beveiligde omgeving op de website van de Belastingdienst doorgeven. Deze gebruikersnaam gebruikt u voornamelijk om op het ondernemersportaal in te kunnen loggen om bijvoorbeeld uw aangifte omzetbelasting in te dienen. Heeft u deze gegevens echter niet meer dan kunt u deze achterhalen door bij het inlogscherm op “Gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten?” te klikken.

Voor particulieren geldt deze regel vooralsnog niet, het is ook niet bekend of deze regel voor particulieren doorgevoerd gaat worden en welke controlepunten hiervoor gebruikt gaan worden.