Consumentenbond: pas op met vooraf ingevulde informatie - Administratiekantoor Kamp BV

De consumentenbond waarschuwt voor het gemakt van de VIA. Als de Belastingdienst een fout maakt bent u zelf verantwoordelijk. Uit eerder onderzoek bleek namelijk dat één op de tien aanslagen die door de fiscus zijn ingevuld niet kloppen.

Ontbrekende gegevens

“Het kan gaan om fouten in het inkomen, bijvoorbeeld omdat er gegevens ontbreken”, vertelt woordvoerder Sybren Visser aan BNR. “Als iemand in de loop van het jaar van baan is gewisseld en dat is nog niet bij de Belastingdienst bekend, dan komen die gegevens dus nog niet terug in die in de vooringevulde aangifte. Maar het kan ook gaan om een niet correcte WOZ-waarde van de woning.”

Spaartegoeden in het buitenland
Vanaf 1 maart vult de Belastingdienst ook de bedragen in die van buitenlandse rekeningen komen. De kans is groot dat de vooringevulde gegevens uit het buitenland niet kloppen. Belastingrecht advocaat Guido de Bont zegt tegen BNR: “Als ze nu iets gaan invullen, dan is dat denk ik eerder grootspraak in de pers, dan dat ze feitelijk materiaal hebben. Want als ze het wel zouden hebben, zouden ze het echt niet zo dom zijn omdat terloops in te vullen in een vooringevulde aangifte. Nee, dan krijg je een uitgebreide vragenbrief en de FIOD op de stoep.”

Consumentenbond advieseert de belastingbetaler vragen schriftelijk te vragen of bij een telefoontje naar de BelastingTelefoon te vragen of de belastinginspecteur je terugbelt.